Skip to main content
search

A GÁZVEZETÉKEKTŐL A VÁROSLIGETI PRESZTÍZS-BERUHÁZÁSOKIG – PIDO KFT.

04.07.2023

Mostani partnerbeszámolónk alkalmából a családi vállalkozásként működő, ercsi székhelyű Pidó Kft.-nél jártunk. Beszélgetésünk során érintettük a vállalat gyökereit és korai szárnypróbálgatásait, de emellett szóba kerültek a jelenlegi gazdasági helyzet okozta bonyodalmak, illetve a technológiai fejlesztések fontossága és ennek kapcsán a legújabb Volvo gumikerekes kotró eszközbeszerzés is.

FOLYAMATOS FEJLESZTÉSBEN

Mint megtudtuk, a vállalat neve – ahogy maga a cég is – családi eredetű, hiszen az alapítót, Németh Istvánt ismerte környezetében szinte mindenki Pidóként. A rendszerváltás utáni években István főleg építőanyagok és tüzelő szállításával foglalkozott, ám a gázfűtés terjedésével az ebben rejlő lehetőségek egyre szűkültek, viszont jól látszott, hogy a gázvezetékek építésével kapcsolatos földmunkákra bőséges igény mutatkozik – így érkezünk el 1994-ig, a társaság megalapításáig.

A 90-es évek elejének gründolási lázát követően sok vállalkozás tűnt el a süllyesztőben, de a Pidó Kft. más utat járt be. Az alapító-tulajdonos szinte ösztönösen érezte, hogy a megtermelt hasznot annak elköltése helyett érdemes visszaforgatni, fejlesztésre költeni. Így a kezdetben használt Weimar helyett – mely amúgy sem passzolt már igazán a kínálkozó munkákhoz – csakhamar korszerű gépekre váltott abban a reményben, hogy a fejlettebb eszközökkel versenyképesebb lesz a konkurenseknél. Elmondása szerint István sikeréhez az is hozzájárult, hogy Ercsi térségében ő volt az egyik első vállalkozó, aki komolyabb gépi földmunkákat is vállalni tudott.

EWR150E

BŐVÜLŐ GÉPPARK

Mindezeknek köszönhetően az évek során a cég folyamatosan bővülni és erősödni tudott. Alkalmazotti létszámuk napjainkban tíz fő körül mozog, míg eszközök tekintetében hat fölmunkagép mellett hét szállítójárművel rendelkeznek. Utóbbiak közt a diverzifikáció miatt vannak nyergesvontatók pótkocsival, darus tehergépkocsik és billencsek is.

Bár a megrendelések gerincét továbbra is a gépi földmunkák és a teherfuvarozás adják, valamelyest a tevékenységi kör is szélesedett: kézenfekvő választásként bekerült a cég specialitásai közé például a hidraulikatömlők gyártása. Ami a főtevékenységet, azaz a földmunkákat illeti, az utóbbi években az útépítés, vasútépítés, útfelújítás mellett egyre nagyobb szerep jutott a pontalapok készítésének, csarnokok alapozásának is.

A FÖLDMUNKÁK, ÚT- ÉS VASÚTÉPÍTÉS MELLETT AZ UTÓBBI ÉVEKBEN HANGSÚLYOSABBÁ VÁLT A CSARNOKÉPÍTÉSHEZ KAPCSOLÓDÓ PONTALAPOZÁS IS.

GENERÁCIÓVÁLTÁS ZÖKKENŐMENTESEN

Időközben Németh István betöltötte 65. életévét, és úgy gondolta, ideje átadni a stafétabotot. Mint fogalmazott, szerencsésnek érzi magát, ugyanis fiai az övéhez hasonló lelkesedéssel vetették bele magukat a munkába. Azonban az alapító se távolodott el teljesen a cégtől, ahol manapság főleg a már említett hidraulikacső-gyártással foglalatoskodik. Beszélgetésünk során fiai, ifj. Németh István és Németh Péter, illetve Sárkány Dávid büszkén említették, hogy a Pidó Kft. a közelmúltban több jelentős állami beruházásban is részt vehetett, melyeket szakmailag igen szép kihívásként értékeltek. Egyebek mellett gépeik ott voltak a Liget Budapest projekt részeként megvalósult új Néprajzi Múzeum építésénél, de dolgoztak a nemrég átadott és a helyi lakosok által várva várt új békásmegyeri piac tető alá hozásán is.

EWR150E with Steelwrist quickcoupler

LEGÚJABB JÖVEVÉNY: VOLVO EWR150E

A mini- és midikotrók sajtóanyagaiban a gyártók gyakran emlékeztetnek rá, mennyire jól tudnak jönni a farsöprés nélküli vagy rövid farsöprésű gépek a szűk helyen, városi környezetben végzett feladatok során.Hogy ez nem csupán üres reklámszöveg, arra a fenti projektek is ékes bizonyítékul szolgáltak. Sőt, a rövid farsöprésű kialakítás előnyei a jelenlegi cégvezetők elmondása szerint akkor is kidomborodnak, ha útépítések, útfelújítások, vagy akár közműépítési munkák folyamán forgalom közvetlen közelében kell dolgozni. Épp ezért legutóbbi beruházásuk alkalmával célirányosan olyan gépet kerestek, ami megfelel ezeknek a kritériumoknak. Még 2010-ben, egy Volvo EW160C vásárlása apropóján kerültek kapcsolatba az Ascendum Kft.-vel, az évek során mindvégig meg voltak elégedve a partner rugalmasságával és szolgáltatásaival, a svéd gyártó gépe pedig bő tíz év alatt több mint 20.000 órát dolgozott bármiféle komolyabb meghibásodás nélkül. Ráadásul a Volvo a Pidó Kft. által üzemeltetett és kedvelt más márkájú gépekkel szemben is bizonyított, ebből kifolyólag nemcsak a forgalmazónak szavaztak ismét bizalmat, de a márkának is. Így esett a választás tavaly júniusban egy Volvo EWR150E gumikerekes kotróra. A 14 és 16 tonnás méretosztály közti űr betöltésére hivatott, 15 tonna körüli tömegű EWR150E tervezésekor a Volvo egyik legfőbb célja az volt, hogy az üzemeltetőknek a kis farsöprés dacára se kelljen kompromisszumot kötniük emelési kapacitás és földmunkás teljesítmény terén. Ennek eredményeképp sikerült igazi mindenest alkotni, ráadásul a sokoldalúság még tovább fokozható, ha az ügyfél a beszámolónkban szóba került tiltrotátort is megrendeli a gumikerekes géphez. Miután a gyártó tisztában volt vele, hogy a kotrót gyakran alkalmazzák majd hely szűkében, sőt akár közúton is közlekedhet, elsődleges szempont volt a biztonságban kulcsszerepet játszó kilátás is: nem csupán az üvegfelületek nőttek meg, de igazítottak a motor elhelyezkedésén is, hogy a burkolat kevésbé takarjon be a kilátásba, az extraként rendelhető kamerarendszer segítségével pedig a fülkében helyet foglaló kezelő akár felülnézeti képen is áttekintheti a munkagép környezetét.

STEELWRIST ROTÁROR

Mivel az elmúlt években sok vállalathoz hasonlóan azt tapasztalták, hogy egyre komolyabb méreteket ölt a munkaerőhiány, az új Volvóhoz rendeltek egy Steelwrist tiltrotátort is. Erre a gyorscserélő segítségével szinte bármilyen munkaeszközt fel lehet szerelni a raklapvillától a különféle kanalakon át a rönkfogóig, azaz növeli a hatékonyságot és kiválóan alkalmas a kézimunka kiváltására. Mint Németh István és fiai elmondták, mostanában nem csupán az említett munkaerőhiány ad okot fejfájásra az építőiparban. Míg az utóbbi tíz évben olyan munkaellátottság volt jellemző, ami a korábbi téli leállásokat is felülírta, hisz megrendelőiktől évi 12 hónapon át kaptak megbízásokat, napjainkban ismét lejtmenetben van az ágazat. Bonyolítja a dolgokat az is, hogy az állami beruházások visszaesésével egyidőben a gyakori áremelkedések a tervezhetőségre is rányomják bélyegüket. Ennek ellenére a Pidó Kft.-nél optimistán tekintenek a jövőbe: a mostani hullámvölgy nem derült égből villámcsapásként érkezett, valamelyest lehetett rá készülni, ebből kifolyólag a géppark modernizálásával igyekeztek feljebb srófolni a hatékonyságot, és fontos szempont volt a több lábon állás is. Jelenleg például az építőipari területhez köthető fuvarozásból származik megrendeléseik oroszlánrésze.

Volvo EWR150E facts

VOLVO EWR150E 

MUNKÁBAN A PIDO KFT. TELEPHELYÉN

A VOLVO EWR150E GUMIIKEREKES KOTRÓJÁT A PIDO KFT. TELEPHELYÉN VETTÜK SZEMÜGYRE. A KÜLÖNBÖZŐ ADAPTEREKNEK KÖSZÖNHETŐEN A GÉP IGAZI MULTIFUNKCIONÁLIS ESZKÖZZÉ VÁLTOZOTT: A FINOM FÖLDMUNKÁKTÓL, A TÜKÖRKÉSZÍTÉSEN KERESZTÜL A BURKOLAT LEHELYEZÉSÉIG MINDENT EL TUDOTT VÉGEZNI.

YouTube

A videó betöltésével Ön elfogadja a YouTube adatvédelmi irányelveit.
Tudjon meg többet

Videó betöltése

Press contact

With kind permission from Grundmagazin

Proof & Credit: Grundmagazin